Orgels van de Adelbertuskerk
Orgels van de Adelbertuskerk
De Adelbertuskerk beschikt over twee monumentale orgels. Het Anneessens-orgel voor in de kerk en het bijna voltooide nieuwe orgel achter in kerk op de orgelgalerij. Op deze web-bladzijden vindt u informatie over deze 2 orgels en ook een korte uiteenzetting over de bouw en onderhoud daarvan.
Anneessensorgel
Anneessens was in zijn tijd een vooraanstaand orgelbouwer met de nodige faam.
Zo staat er nog altijd een orgel van zijn hand in de St Pieter in Rome.
Het Anneessensorgel werd in 1894 gebouwd door Charles Anneessens voor de kapel van de paters Jezuiten in Brussel..
Dit orgel is in 1975 naar Haarlem gekomen en heeft tot de aan de sluiting van de H Elisabeth en Barbara kerk daar dienst gedaan.
Na de heropening van de Adelbertuskerk in 1996 is het orgel hier opgebouwd..
Naast de zeer fraaie romantische klank, is het orgel zo bijzonder, omdat het één van de zeer weinige orgels van dit type is, wat nog geheel in zijn oorspronkelijke staat behouden is. Hoewel het orgel twee keer verplaatst is, is het nooit gerestaureerd. Dit is zeer uitzonderlijk te noemen en zegt veel over de kwaliteit van het orgel.
Dispositie van het Anneessens-orgel (1894):
Grand Orgue: | Récit (expressif): |
1. Bourdon 16′ | 8. Hohlflute 8′ |
2. Montre 8′ | 9. Bourdon 8′ |
3. Flute Harmonique 8′ | 10. Salicionaal 8′ |
4. Bourdon 8′ | 11. Voix Celeste 8′ |
5. Gamba 8′ | 12. Flute 4′ |
6. Prestant 4′ | 13. Trompette Harmonique 8′ |
7. Trompette 8′ | 14. Basson-Hautbois 8′ |
Pedale: | Werktuiglijke registers: |
15. Contrebasse 16′ | 18. Koppel Grand Orgue-Récit |
16. Soubasse 16′ – transm. Bourdon 16′ | 19. Koppel Pédale-Grand Orgue |
17. Basse 8′ – transm. Bourdon 8′ | 20. Koppel Pédale-Récit |
21. Tremolo Récit | |
22. Zweltrede Récit | |
23. Generaal Cresendo |
____________________________________________________
______________________________________________________
Nieuwe orgel
Het nieuwe orgel achter in de kerk was allereerst, net als de kerken, een “fusie-orgel”, samengesteld uit delen van het Liduinaorgel (Vermeulen 1923) en het H. Hartorgel (Ypma 1902).
In de loop der jaren is er door een groep enthousiaste orgelbouwers (parochianen) een omvangrijk drieklaviers orgel met 64 zelfstandige stemmen ontstaan.
Veel materialen en delen van andere orgels, kwamen van buitenaf, of werden door de orgelbouwers gedemonteerd uit oude orgels (oa Velsen/ Hoofddorp/Scheveningen) en verbouwd tot nieuwe onderdelen.
Met veel geduld, inzet en vakmanschap is er een orgel ontstaan, wat eigenlijk dus geen nieuw orgel mag heten, maar wel gebouwd is volgens eeuwen oude ambachtelijke tradities.
Mede door donaties van allerlei soort heeft de bouw van dit orgel nauwelijks iets gekost.
Er is echter wel een orgel ontstaan met een dagwaarde van ruim 1,5 miljoen euro; daarmee is het een goed voorbeeld van wat gemeenschapszin kan bewerkstelligen!!
Dispositie van het Ypma/Vermeulen-orgel (1902/1924/2010/Heden):
Hoofdwerk: | Positief: | Zwelwerk: | Rugwerk | Pedaal: |
1. [Violon 32? ] | 23. Quintadeen 16? | 35. Viola di Gamba 8? | 49. Prestant 8? | 67. [Weidebas 32′] |
2. Prestant 16? | 24. Prestant 8? | 36. Voix Celeste 8? | 50. Roerfluit 8? | 68. Prestant 16? |
3. Bourdon 16? | 25. Holpijp 8? | 37. Bourdon 8′ | 51.Quintadeen 8′ | 69.Subbas 16′ |
4. Principaal 8? | 26. Prestant 4? | 38. Prestantfluit 4? | 52. Viola 8? | 70. [Roerquint 12′] |
5. Bourdon 8? | 27. Roerfluit 4? | 39. Aeoline 4? | 53. Octaaf 4? | 71. [Prestant 8?] |
6. Salicionaal 8? | 28. Nasard 2 2/3? | 40. Roerquint 2 2/3? | 54. Baarpijp 4? | 72. Fluitbas 8′ |
7. Quintadeen 8? | 29. Octaaf 2? | 41. Piccolo 2′ | 55. Speelfluit 4′ | 73. Gedekt 8′ |
8. Flute Harmonique 8? | 30. Woudfluit 2′ | 42. Terts 1 3/5? | 56. Nasard 2/3′ | 74. Quint 5 1/3′ |
9. Octaaf 4? | 31.Quint 1 1/3′ | 43. Larigot 1 1/3′ | 57. Septime 2 2/7′ | 75. Octaaf 4′ |
10. Fluit 4? | 32. Sesquialter II st | 44. Septime 1 1/7′ | 58. Super octaaf 2? | 76. Open Fluit 4? |
11. Salicet 4? | 33. Scherp III st | 45. Flageolet 1′ | 59. Gemshoorn 2 | 77. [Mixtuur III st] |
12. Quint 2 2/3? | 34. Schalmeij 8′ | 46. None 8/9? | 60. Terts 1 3/5 | 78. [Bombarde 32′] |
13. Octaaf 2? | 47. Basson Hobo 8′ | 61. Sifflet 1? | 79. Bazuin 16′ | |
14. Nachthoorn 2? | 48. Vox Humana 8′ | 62. Fourniture III- VI st | 80. Trombone 8′ | |
15. Tertiaan II st | 63. Regaal 16′ | 81. Trompet 4′ | ||
16. [Cymbel III] | 64. [Echo Trompet 8′] | 82. [Cinq 2′] | ||
17. Mixtuur III-V st | 65.Dulciaan 8? | |||
18. Cornet V st | 66. Kromhoorn 4? | |||
19. Fagot 16? | Werktuigelijkeregisters: | |||
20. Trompet 8? | ||||
21. Dulciaan 8? | Tremolo 1 | Koppel I + II | ||
22. Klaroen 4? | Tremolo 2 | Koppel I + III | ||
Tremolo 3 | Koppel II + III | |||
Tremolo 4 | Koppel P + I | |||
Nachtegaal | Koppel P + II | |||
Koppel P + III |
Orgelbouwers
Met veel inzet en toewijding wordt er door de groep orgelbouwers (waaronder mensen met een professionele achtergrond) nauwkeurig gewerkt aan de bouw van het nieuwe orgel, waarvan u verdere informatie vindt op de volgende bladzijde.
Al voor de fusie werd er gewerkt aan de plannen.
Onmiddellijk na de sluiting van de kerken in 1996 is begonnen met de demontage van de orgels, het zorgvuldig overbrengen van de onderdelen en het opslaan in werkelijk alle hoeken en gaten van het gebouw.
Onmiddellijk na de opening van de Adelbertuskerk in 1996 is begonnen met de bouw.
Elke maandagavond wordt er met veel enthousiasme hard, maar ook met veel plezier, gewerkt aan het orgel.
Indien u de groep aan het werk wil zien, gewoon eens rond wil kijken, (of mee wilt helpen): u bent van harte welkom!!!